איך לעצב סביבה המאפשרת למידה משמעותית בגן? עם רחל סלייטר - לגננות

הרצאה מקוונת לגננות
תאריך עדכון אחרון: 19/02/2018
כמות צפיות: 97

תיאור ההרצאה
ההרצאה עוסקת בשלוש שאלות מהותיות הנוגעות לעיצוב סביבה המאפשרת למידה משמעותית:
1. למה כדאי בכלל ליצור שינוי בסביבת הלמידה בגן? מה "מרוויח" הילד בסביבה המעוצבת באופן המאפשר למידה משמעותית?
2. איך נגיש ונציע את הסביבה? באיזה אופן נתכנן אותה, כך שהיא תזמין ותעורר השראה לחקר, התנסות ולמידה?
3. במה נאבזר את הסביבה? מה הם האביזרים המתאימים? באיזה אמצעי חקר כדאי להעשירה?

כדי לענות על השאלות הללו מוצעים עקרונות בהיבט פדגוגי, עיצובי-ארגוני, חברתי והתפתחותי.
ההרצאה מלווה בתמונות ובסרטונים המדגימים כיצד העקרונות באים לידי ביטוי בסביבות הלמידה השונות במרכז העשרה לטבע, מדע וטכנולוגיה ב"שדות נגב".

תיאור המרצה
רחל סלייטר היא מנהלת מרכז מדע למדע וטכנולוגיה ב"שדות נגב" ומפתחת תוכניות לימודיות בגני הילדים בחמ"ד.

דגשים ומסרים מרכזיים
• צריכה להיות הלימה בין המהות והיופי בעיצוב סביבה לימודית משמעותית.
• הגננת היא לא מקור הידע, כי אם מומחית בתהליכי למידה.
• הלמידה היא תהליך פעיל של הלומד.

מבנה ההרצאה
• למה כדאי לעצב סביבה המאפשרת למידה משמעותית?
• עקרונות בעיצוב סביבה – איך נעצב?
• עקרונות בעיצוב סביבה – מה היא תכיל?
• מבחר סביבות למידה המעוצבות לאור העקרונות, לדוגמה: חצר מזמנת ציפורים, גינת פרפרים, עיצוב החצר, בנייה בחצר, סדנה טכנולוגית ועוד

הצעה למחנכי הגיל הרך לפעילויות לאחר ההרצאה
• כדאי להתבונן בסביבת הלמידה בגן באופן אובייקטיבי ולבדוק: האם הילדים רוצים להיות בה או שאולי הם ניגשים אליה כי הם מחויבים? האם הם פועלים או שאולי משתוללים כי אין מה שיאתגר אותם? האם יש להם את כלי החקר שלהם הם זקוקים? האם הם מתבוננים, מסתקרנים ומתעניינים או אולי משתעממים? האם יש מקום לפעילות חקר? האם האינטראקציה בין הילדים מקדמת? האם הסביבה היא דינמית ומתפתחת?
• אחר כך כדאי לתכנן ואפילו לחלום על סביבת למידה אידיאלית לאור כל מה שדיברנו בהרצאה.
• מומלץ להרחיב את הידע בנושא – להתייעץ עם עמיתים, לבקר בגנים שונים, לחפש אתרים מרחיבים, לקרוא מאמרים, לצפות בסרטונים.
• כדאי להתייעץ עם הילדים בגן ולבנות עימם את סביבת הלמידה.
• לאחר הקמת סביבת הלמידה, כדאי לערוך עליה מדי פעם תצפיות ולבחון אם יש צורך להוסיף או לגרוע או לשנות בה משהו.

הרחבה בנושא ההרצאה
• על השראה, סביבה, גן ילדים ומה שביניהם – ד"ר אסתר ברוקס, מתוך האתר של האגף לחינוך הקדם יסודי
• עיצוב סביבות למידה בגן המקדמות אוריינות מתמטית, מדעית וטכנולוגית – טלי פרץ, אורנית ספקטור-לוי, מתוך האתר של מרכז דע-גן
• עיצוב סביבה חינוכית ומרכזי פעילות ולמידה – ללמוד בסביבה פעילה – מתוך אתר הגננת סקול
• "ילדים מזמנים סביבות משחק ולמידה" – עלון מקוון לגננת שהוכן על ידי האגף לחינוך הקדם יסודי

 

ההרצאה התקיימה ביום רביעי, כ"ט בשבט תשע"ח, 14 בפברואר 2018, בשעה 21:15-20:30.

 

קבצים מצורפים