דגם הוראה דיגיטלי - מסייעים לעולם

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה דיגיטלי - מסייעים לעולם - לכיתות ז-יב
תאריך עדכון אחרון: 04/09/2018
כמות צפיות: 811

דגם ההוראה - מסייעים לעולם     

מדגים התנסות בתהליך חשיבה עיצובית ‏(Design Thinking)‏ לפתרון בעיה טכנולוגית

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

Image Map

 

ציר מארגן: חשיבה עיצובית

אמצעי קצה: מחשב לקבוצה

מיומנויות
הגדרה של בעיה טכנולוגית, הגדרת הדרישות והאילוצים בהקשר לפתרון מוצע, הערכת הפתרונות ובחירת פתרון מתאים באמצעות תהליך קבלת החלטות

מטרות הפעילות
א. הכרת השלבים השונים של תהליך התיכון
ב. הבנה כי בבסיס פתרונות טכנולוגיים שונים קיימים צרכים אנושיים
ג. הכרת התפתחויות טכנולוגיות והשפעתן על איכות הסביבה
ד. ייצוג תהליכים באמצעים חזותיים

שלבי הפעילות
א. זַהוּ צורך והגדירו בעיה בזיקה לצורך, לדוגמה – זַהוּ צורך אנושי שקשור לנושא איכות הסביבה באתר המרכז לאיכות הסביבה והגדירו בעיה טכנולוגית בזיקה אליו.
ב. כתבו דרישות לפתרון הבעיה, אתרו פתרונות קודמים. ערכו ב-Google Docs רשימה של הדרישות והאילוצים בשתי קבוצות – "דרישות הכרחיות" ו"דרישות שאינן הכרחיות", לפתרון הבעיה. בחנו את המידע על פתרונות קודמים לבעיות דומות והסיקו אם הם מתאימים לצורך שהגדרתם.
ג. נסחו פתרון וסרטטו דגם: העלו רעיונות לפתרונות, נסחו גרסה אפשרית לפתרון, הציעו הצעה לבניית דגם או אב-טיפוס וסרטטו את הצעתכם בכלי הדיגיטלי Google Drawing.
ד. העריכו את הפתרון לאור הדרישות שניסחתם. היעזרו במחוון.
ה. בחרו את הפתרון המיטבי מתוך הרעיונות שהצעתם בקבצים השיתופיים.
ו. הכינו סרטון להצגת הפתרון המיטבי: צרו סרטון המורכב מתמונות בודדות באמצעות הכלי הדיגיטלי – Stop Motion Studio והציגו את הפתרון שבחרתם.

נקודות לדיון
• כיצד השפיעו הדרישות והאילוצים על הפתרון שמצאתם?
• האם/כיצד הפתרונות השונים שהוצעו מתאימים לצורך שהגדרתם?
• מדוע רעיונות שחשבתם עליהם בתחילה לא התאימו לבסוף לפתרון הבעיה?

מקורות השראה מתחומי דעת שונים
א. מוט"ל (מדע וטכנולוגיה לכול) – תהליך התיכון ההנדסי בקבוצות (חומרי הוראה ודוגמאות למיזמים/פרויקטים)
ב. סביבה – מקורות לזיהום מים – המשרד להגנת הסביבה
ג. מדע וטכנולוגיה – תהליך התיכון ברשת אורט
ד. אומנויות העיצוב – מעבדת עיצוב – המינהל למדע וטכנולוגיה
ה. חלל וטכנולוגיה – פתרון בעיה טכנולוגית בנושא תופעת השכשוך

דגמי ההוראה פותחו במטרה להדגים למורה שיעורים משלבי תקשוב במסגרת מרחב מלווה מקצוע.

  

מאפייני פריט
סוג תוכן מערך שיעור, פעילות אינטראקטיבית
שכבת גיל ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת גאוגרפיה - אדם וסביבה
נושאי רוחב אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד מורים, הורים