דומה ושונה עם נאוה סמל

הרצאה מקוונת לכיתות ו-ט לרגל יום הסובלנות
תאריך עדכון אחרון: 13/11/2018
כמות צפיות: 799

רקע

נאוה סמל לוקחת אותנו למסע ובו היא מנסה לחדד את הקונפליקט הנצחי בין הרצון להיות דומה ושייך לרצון להיות שונה ומיוחד. סמל תציג את הקונפליקט מנקודות מבט שונות בעזרת סיפורה האישי, בת להורים ניצולי שואה שהגיעו ארצה וניסו להתאקלם בה, ובעזרת ספריה המרתקים כגון "גרשונה שונה", "לעוף מכאן", "ילדת הפעמון", "איך מתחילים אהבה" ו"ישן הוא ער במקום אחר".
נאוה סמל נולדה ב-1954 ביפו. הוריה, יצחק ומימי ארצי, שרדו מן השואה. סמל, בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל אביב, היא סופרת, מחזאית ומתרגמת ישראלית. היא פרסמה תשעה-עשר ספרים למבוגרים ולצעירים, מחזות, ליבריות לאופרה, שירה ותסריטים. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות השואה. כמו כן היא חברה בוועד המנהל של גופים אלו: מכון משואה, המכון ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק; המועצה הציבורית של "יד ושם"; הנהלת קרן הרווחה למען ניצולי השואה בישראל. סמל כיהנה שנים בתפקיד חברת הנהלת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה.
דגשים ומסרים מרכזים

כל אחד הוא גם דומה וגם שונה. האדם הוא יצור שמטבעו רוצה להיות שייך ודומה לכולם אך גם רוצה להיות שונה ומיוחד. בכל אחד נוכל לראות את השונה מאִתנו אך גם את הדומה לנו.

שאלות מנחות להרצאה

מכיוון שההרצאה ארוכה ואינטנסיבית היא תחולק לשישה חלקים. לאחר הצגה של כל חלק תהיה הפוגה והתלמידים יענו על השאלות המלוות המתאימות לחלק שהוקרן.

§ פתיחה: סיפורה האישי של נאוה סמל

1. מה צריך כדי להיות סופר טוב?

2. מדוע נאוה סמל הרגישה שונה בילדותה?

§ על הספר "גרשונה שונה"

1. מי גיבור/ת הסיפור?

2. מהו החלק היחיד האמִתי בסיפור?

3. מדוע ספר זה קשור לנושא 'דומה ושונה'?

§ על הספר ל"עוף מכאן"

1. מיהו גיבור/ת הסיפור?

2. מדוע ספר זה קשור לנושא 'דומה ושונה'?

§ על הספר "ילדת הפעמון"

1. מיהו גיבור/ת הסיפור?

2. מדוע ספר זה קשור לנושא 'דומה ושונה'?

§ על הספר "איך מתחילים אהבה"

1. מיהו גיבור/ת הסיפור?

2. מדוע ספר זה קשור לנושא 'דומה ושונה'?

§ סיום: שיר מתוך הספר "ישן הוא ער שם"

1. מדוע לדעתכם בחרה נאוה סמל לסיים את ההרצאה בשיר "לתקן"?

הצעה לדיון כיתתי - נושא מסוים שיידון בהרצאה ומסקנה

התאקלמות בארץ ישראל: נאוה סמל מדברת על השונות של ילדה להורים ניצולי שואה שעלו לארץ ישראל. היא מספרת כיצד התביישה לעתים בהוריה מאחר שלא היו כמו כולם ודיברו במבטא שונה. הוריה רצו בכל מאודם שבִתם תגדל ותהיה צברית אמתית. הם בחרו להשאיר את עברם מאחור ולא דיברו עליו. לשונות של נאוה קווים משותפים לכל עולה חדש ועולה חדשה המגיעים ארצה ורוצים להתאקלם ולהרגיש שייכים. הבנת הקושי של העולים עשויה לסייע בקליטתם. 

דרישות מקדימות לתלמידים

מחשב נייח/נייד לכל תלמיד

מינוי לספרייה העירונית

בכיתות שאין בהן מחשב לכל ילד יש להכין כלי כתיבה

פעילויות טרום הרצאה

הורידו את הקובץ המצורף ועִבדו לפי ההוראות

מומלץ לעשות את הפעילות במחשב אך אפשר גם להתאים אותה לדפים

פעילויות סיכום הרצאה

הורידו את הקובץ המצורף ועִבדו לפי ההוראות

מומלץ לעשות את הפעילות במחשב אך אפשר גם להתאים אותה לדפים

מבנה ההרצאה

א. ביצוע פעילות טרום ההרצאה ודיון על הפעילות במליאה

ב. צפייה בהרצאה לפי חלקים, הפוגה בתום כל חלק למענה על השאלות המלוות המתאימות לאותו חלק

ג. סיכום ההרצאה באמצעות דיון בעקבות התשובות על השאלות המלוות במליאה

ד. ביצוע פעילות סיכום ההרצאה. פעילות הסיכום מתחלקת לשלושה חלקים:
חלק א' - בחירת ספר אחד מתוך הספרים שהציגה נאוה סמל והסבר מדוע נבחר ספר זה; חלק ב' - השגת הספר וקריאתו בבית;
חלק ג' - הכנת פעילויות בעקבות קריאת הספר. מכיוון שקריאת ספר דורשת זמן, יש לתכנן בהתאם את הפעילות.

ה. הצגת תוצרים במליאה או בכל פורום מקוון שאפשר להגיב בו ולנהל דיון

הרחבה נוספת בנושא ההרצאה

נאוה סמל: האתר הרשמי

משרד החינוך: האחר הוא אני

החינוכית: דומה ושונה-הייחוד שלי

מטח: ניצולי שואה בישראל

ויקיפדיה: יתמות

 

ההרצאה התקיימה ביום רביעי, ט"ו בחשוון תשע"ז, 16 בנובמבר 2016 בשעה 11:45-11:00

 

מאפייני פריט
סוג תוכן הרצאה מקוונת
שכבת גיל ו, ז, ח, ט
תחום דעת ספרות - ממלכתי, עברית (חינוך לשוני)
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד תלמידים
מרצה נאוה סמל
תגיות פריט