דמות דימוי ודמיון עם חנוך פיבן

הרצאה מקוונת בנושא יצירה לכיתות ד-ו.
תאריך עדכון אחרון: 17/01/2017
כמות צפיות: 1459

חנוך פּיבֵן , אמן ומאייר ישראלי. פיבן מרכיב את דמויותיו על ידי יצירת קולאז' ממגוון חומרים וחפצים המוכרים מחיי היומיום. הקריקטורה שהוא יוצר משתמשת במרכיביה כנושאי משמעות, המתווים יחד את המסר שברצונו להעביר ביחס לדמות הציבורית.

בשנים האחרונות במקביל לעבודתו האמנותית מרבה פיבן לערוך סדנאות יצירה ברחבי העולם.

דגשים ומסרים מרכזים

במפגש התלמידים למדו על הקשר שבין אפיון דמות בספרות לבין אפיון דמות באמנות. התלמידים קיבלו את העקרונות ליצירת דמות ואפיונה באמצעות חפצים.

במהלך המפגש הודגמו טכניקות ליצירת דיוקנאות על פי המאפיינים המגדירים דמות.

לאחר המפגש התלמידים בחרו דמות מספרי הילדים שקראו ואהבו , ויצרו את דמותה תוך שהם משתמשים בחפצים מגוונים ובעקרונות שלמדו במפגש המקוון, תוך התייחסות למאפייני הדמות ולחומר ע"פ הישג נדרש 6 בתוכנית לחינוך לשוני (תשס"ג) "אפיון הדמות ביצירה על פי מעשיה, דבריה, מחשבותיה וקשריה עם דמויות אחרות".

דרישות מקדימות לתלמידים

יצירת מזנון חפצים כיתתי:

לקראת המפגש, כל תלמיד/ה בחר דמות ספרותית אותה רצו 'לצייר' בעזרת חפצים והתחילו לאסוף חומרים וחפצים הקשורים באותה דמות. וכך ביום הסדנה, בנוסף למזנון החפצים הכללי, היו למשתתפים גם חפצים אישיים הקשורים ספציפית בדמות שאותה הם יוצרים.

לחלק העבודה מעשית:

קרטוני ביצוע או קאפה בגודל של בערך שבעים על חמישים ס"מ (או רבע גיליון) לשימוש כבסיס העבודה- לכל ילד/ה קרטון.

מגוון ניירות צבעוניים (ניירות קנסון או כל נייר צבעוני אחר) מספריים וסכיני חיתוך להוספת צורות.

דבק פלסטיק לבן

אקדחי דבק חם ומילויים (אקדח לכל 5-8 משתתפים)

והעיקר: מגוון חפצים ישנים -  לדוגמה: בובה שבורה, כפתורים, עכבר מחשב ישן, חלקי מחשב ישנים, רמקולים קטנים, פקקי בקבוקים מכל הסוגים, צעצועים ישנים מפורקים, מכשירים אלקטרונים מקולקלים,כלי מטבח, מסגרת משקפיים ישנה, חבלים ושרוכים, פרחי פלסטיק, חומרים מן הטבע: חלוקי נחל, אבנים שונות, צדפים, עלים. חשוב מאד לחשוב מעבר לאריזות ממוחזרות רגילות (נייר טואלט, אקטימל, קרטוני ביצים) - וגם לא להסתמך על אביזרי 'פנאי לי' רגילים. ניתן ליצור עם כל דבר!

סידור החדר בשלב העבודה:

חשוב שכל החפצים יהיו מסודרים בשולחן אחד או שניים מרכזיים שהגישה אליו נוחה ושכל החפצים מפוזרים שם בנוחות. זהו מזנון החפצים. עדיף למיין קצת את החפצים על מנת שהמראה לא יהיה של בלגן מושלם אלא של בלגן מסודר. בצד כל החומרים יש לשים גם את הניירות הצבעוניים ואת כלי העבודה.

פעילויות בזמן מפגש

התלמידים התנסו במהלך המפגש בטכניקות שונות ובשפה המיוחדת של פיבן, תוך שהם משתמשים ב"מזנון החפצים" שהוכן מראש בכיתה
התלמידים התבקשו שלא להדביק בשלב זה את החפצים לקרטון הביצוע.
לאחר המפגש התלמידים בחרו דמות מתוך ספר שקראו ואהבו. לאחר שאפיינו אותה יצרו והדביקו את הדמות על קרטון הביצוע.

סביבה מלווה למשדר

היום המקוון לספרות ילדים ונוער תשע"ו מחוז תל אביב