מהפיכת התקשורת בישראל עם אטילה שומפלבי 19.10.17

הרצאה מקוונת לכיתות ו-יב
last.updated 08/09/2017

רקע

התקשורת הישראלית עברה מהפך משמעותי מאוד כאשר רשת האינטרנט נכנסה ל"משחק". התקשורת באינטרנט הוסיפה משתנים שלא היו קיימים בתקשורת המודפסת והמשודרת (טלוויזיה, רדיו) ובכך גרמה נזק כלכלי רב לשני סוגי המדיה האלה. האינטרנט הוסיף מימד של חדשות ועדכונים שוטפים בכל זמן לאורך כל היממה. הצרכן מקבל את מנת החדשות שלו בכל רגע ובדיוק בזמן שבו הן מתרחשות. האינטרנט הופך את צרכן החדשות לשותף פעיל ומאפשר לו להגיב ולשתף בדעותיו ובתחושותיו לגבי חדשות וכתבות שונות. נוסף על כך, פוליטיקאים מתכננים את צעדיהם התקשורתיים על פי תגובות הציבור לכתבות שונות באתרי חדשות רציניים ברשת.

אטילה שומפלבי נולד ברומניה ב-1979 ועלה לארץ עם משפחתו בגיל 11. כבר בתיכון ובצבא ניכר כישרונו הרב בתחום התקשורת בהיותו כתב ושדרן. את לימודיו האקדמיים התחיל במדע המדינה וסיים במשפטים. כיום הוא פרשן פוליטי ומגיש ראשי באתר החדשות ynet ומגיש התכנית "המשחק המרכזי" בערוץ הכנסת. זה שנים שאטילה מַרצה על נושאים הקשורים לעיסוקו.

דגשים ומסרים מרכזים

הרצאה זו נותנת סקירה כללית על הדרך שעברה רשת האינטרנט כדי להיות פרוסה גדולה בתוך עוגת התקשורת הישראלית ובוחנת לאן מועדות פניה.

שאלות מנחות להרצאה

1. הסבירו את המושג "פשקוויל". לאיזו קטגוריית תקשורת הוא מתאים?

2. מדוע נוצרה מהפכת התקשורת בשנת 2000?

3. הסבירו את המושג "טוקבק". מדוע תופעה זו שינתה את פני התקשורת?

4. מהי צנזורה? ואיזה סוג של צנזורה יש לכלי התקשורת בארץ?

5. מהו "הלחם והחמאה" של התקשורת?

6. מי הם הגורמים שפוגעים בלחם והחמאה של התקשורת ברשת?

הצעה לדיון כיתתי - נושא מסוים שיידון בהרצאה ומסקנה:

הכַּתב החדש של עידן האינטרנט: מהפכת התקשורת יצרה כַּתב חדש. בעבר הכתב היה מעביר את הטקסט של הכתבה למערכת ושם דאגו להגהה לשונית לעריכה ולהוספת תמונות. המידיות של החדשות בעידן האינטרנט מצריכה מהכתב לעשות הכול ובזמן קצר. אמצעי הקצה הניידים שיש היום מאפשרים לכתב לשלוח מהשטח כתבה מלאה הכוללת טקסט, תמונות ואף לשדר בשידור חי מהמקום.

מהפכת האינטרנט חוללה שינויים בתחומים רבים ובהם גם בתחום החינוך שצריך להכשיר את הבוגרים שלו להיות כתבים חדשים רבי פעלים ומוכנים לעולם החדש והמהיר של המאה ה-21.

 

דרישות מקדימות לתלמידים

מחשב נייד/נייח לכל תלמיד או לקבוצת תלמידים

פעילות טרום הרצאה

הורידו את הקובץ המצורף ועִבדו לפי ההוראות

פעילות סיכום הרצאה

הורידו את הקובץ המצורף ועִבדו לפי ההוראות

מבנה ההרצאה

א. ביצוע פעילות טרום ההרצאה ודיון על הפעילות במליאה

ב. צפייה בהרצאה ומענה על השאלות המנחות

ג. סיכום ההרצאה בעזרת בדיקת התשובות לשאלות המנחות במליאה

ד. ביצוע פעילות סיכום ההרצאה

ה. הצגת תוצרים במליאה או בכל פורום מקוון שאפשר להגיב בו ולנהל דיון

הרחבה נוספת בנושא ההרצאה

עיתונות: קץ העיתון המודפס המסורתי

אימגו: האינטרנט כתקשורת חלופית לנוכח קריסת כוהני הדפוס

מטח: סוגי צנזורה

ויקיפדיה: פרסום באינטרנט

 

ההרצאה תתקיים ביום חמישי, כ"ט בתשרי תשע"ח, 19 באוקטובר 2017, בשעה 11:45-11:00

להרשמה

product.disclaimer