מסע אל המאדים עם פרופ' מוסטפא עספור

הרצאה מקוונת בערבית לרגל שבוע החלל לכיתות ז-ט
תאריך עדכון אחרון: 03/02/2018
כמות צפיות: 348

תיאור ההרצאה:

הפלנטה האדומה סקרנה את האדם מלפני מאות שנים והפכה להשראה עבורו. מאדים נחשב לפלנטה התאומה לכדור הארץ מבחינת התנאים הפיזיקליים. אורך היממה דומה לכדור הארץ, יש אטמוספרה, פלנטה סלעית, ויש הרבה עדויות להימצאות מים נוזליים על פני הפלנטה בעבר.

אחרי הנחיתה על הירח מאדים הפך ליעד השני לנחיתת האדם על פניו. לכן החוקרים שולחים הרבה רכבי חלל וגשושיות למאדים על מנת ללמוד את תכונות הפלנטה לפני שליחת אדם למאדים. בהרצאה מרתקת זו נלמד על כוכב הלכת מאדים ועל התגליות העיקריות והעדכניות ביותר, ונבין ביחד אם ניתן לקיים שם בעתיד מושבה אנושית, ואם כן - כיצד. ההרצאה כוללת קטעי סרטונים והדמיות מציאותיות שיסייעו לשומע לטייל בין הכוכבים ולהבין מהי התחושה המתקבלת כאשר מסיירים בכוכב הלכת.

 

דגשים ומסרים מרכזיים:

  •         מערכת השמש
  •         הר הגעש אולימפוס מונוס
  •         היווצרות מאדים
  •         טופוגרפיית מאדים
  •         תנאי המחיה במאדים ויישובו
  •         חיידקים מיקרוביאליים במאדים
  •         מאדים לפני מיליוני שנים
  •         היסטוריה

 

תיאור המרצה:

 מוסטפא עספור הוא פרופ' בעל דוקטורט בגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים המתמחה בחקר אקלים וכוכבים, מרצה למדעים וחלל בחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה ובר אילן, ונוסף לכך הוא מרצה לאסטרופיזיקה במכללות שונות.

 

הצעה לדיון כיתתי:

מאדים או כדור הארץ? מה הם ההבדלים ומה עדיף?

מה כל כך מיוחד במאדים?

המרוץ למאדים – לשם מה?

איזו טכנולוגיה דרושה על מנת ליישב את מאדים?

כיצד ניתן לשרוד בכוכב שבו אין כמעט אטמוספרה, ולחץ האוויר בו הוא 1% ממה שיש על פני כדור הארץ?

הצעה לפעילות טרום הרצאה

  1. שאלון Kahoot על מאדים
  2. צפייה בסרט "להציל את מארק וואטני" (The Martian)
  3. משימת המשלחת: הצגת סיפור מסגרת

     

נאס"א החליטו להוציא משלחת למאדים בשנת 2022. המשלחת תכלול שבעה אסטרונאוטים, ואם הכול יתנהל כמתוכנן, המסע יימשך קרוב לשנתיים! אתם ועוד כמה תלמידים מרחבי העולם נבחרתם לייעץ בתכנון המעטפת שבה ישתמשו ויסתייעו האסטרונאוטים אשר יטוסו במשלחת למאדים. המעטפת שעליכם לתכנן היא אנשי המקצוע שילוו את האסטרונאוטים מכדור הארץ במשך כל זמן המסע.

 

מסדרים את הכיתה במעגל ומושיבים את התלמידים. במרכז המעגל יהיו מפוזרים פתקים עם שם המקצועות. כל פעם בנפרד, אחד מן התלמידים ייכנס למרכז המעגל ויציין את שלושת המקצועות החשובים ביותר מבחינתו שילוו את האסטרונאוטים, יפרט וידרג על פי רמת החשיבות.

 

 * חשוב לציין שאין תשובה אחת, כל אחד ומחשבותיו מקובלות. מטרת הפעילות היא לייצר אצל התלמידים הבנה של מה נדרש בתכנון משלחת ארוכה ומורכבת שכזו, בעזרת דיון שיתפתח בין התלמידים לגבי אילו מקצועות הם חושבים שעדיפים יותר ואילו פחות.

 

רשימת המקצועות: פסיכולוגית, מומחה אמצעי תקשורת, אגרונום, תזונאי, רופא, איש בידור, קוסמטיקאית, נציג מהמשפחה, גיאולוג (מתמחה בתורת האדמה), מהנדסת בכירה של נאס"א, מאמן כושר, וטרינר, מדריך הישרדות שטח, טייס, מתכנת, ביולוג, מורה, מעצב, אדריכל, סופר, משורר, גננת, בנקאי, מדריך שחייה, אלוף הארץ בהגנה עצמית, נווט, איש דת (רב/כומר), מחזאי, תופרת

הצעה לפעילות לאחר הרצאה:

התלמידים יתבקשו להכין רובר (Rover) מאדים מאביזרים פשוטים. המרצה ייתן משימת אתגר הכוללת כמה אביזרים נדרשים. הרוברים המוצלחים ביותר יעלו לפייסבוק של דף אקדמיה ברשת.

מצגת אתגר רובר

הרחבה נוספת בנושא ההרצאה:

קישורים לאתרים רלוונטיים מרחיבים למי שמעוניין להמשיך וללמוד בעצמו

מאדים – סוכנות החלל

מים על מאדים? רק חול וחול –מכון דוידסון

כרטיס ביקור מאדים – פרחי מדע, אוניברסיטת ת"א

מגוון כתבות על מאדים –הידען

 

ההרצאה מתקיימת בשיתוף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה

 

ההרצאה התקיימה ביום חמישי, ט"ז בשבט תשע"ח, 1 בפברואר 2018, בשעה 13:15-12:30