דגם ההוראה – מסע מחשבתי בוויקיפדיה

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה – מסע מחשבתי בוויקיפדיה – לכיתות ה-יב

דגם ההוראה – מסע מחשבתי בוויקיפדיה 

 לפיתוח אוריינות מידע דיגיטלית ולמידה מבוססת משחק דיגיטלי באמצעות חקירת מושגים במשחק חברתי

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים: 

 

   

ציר מארגן: אוריינות דיגיטלית ולמידה מבוססת משחק דיגיטלי
דגם ההוראה מסע מחשבתי בוויקיפדיה עושה שימוש במשחק NaraView – משחק חברתי המאפשר ליצור מסלולים מגוונים בין מושגים בתוך סביבת ויקיפדיה. המשחק חינמי ובעברית ואינו דורש פרטים מזהים מהמשתתפים.

רציונל: מסע של קריאה ברבדים שונים בתוך מאגר המידע ויקיפדיה על פי תחום דעת נבחר (או נושא בינתחומי). המשחק מספק חוויה של מחקר וגילוי עבור המשתתפים באופן שמאפשר להם להביא לידי ביטוי את עולמם האישי.

הכנת המשחק: המורים נכנסים לאתר המשחק ויוצרים משחק חדש כמנהלי המשחק. עליהם להקליד ערך מוצא וערך יעד למשחק, שניהם בתוך ויקיפדיה, ולנסח שאלה מובילה שתאתגר את התלמידים במהלך המסע בין הערכים. לאחר הגדרת הערכים והשאלה יתקבל קוד משחק, ואותו ישלחו המורים לתלמידים.
התלמידים מקבלים את קוד המשחק ומנווטים באופן אישי בתוך ויקיפדיה דרך מעבר בין קישורים. כל התלמידים עוברים מסלול אישי עד שיצליחו להגיע אל היעד. במקביל ובאופן סינכרוני נוצרת בממשק מנהלי המשחק מפה דינמית של כל המסלולים במשחק זה. בסיום המשחק ניתן להשוות בין המסלולים ולדון בהבדלים ובדמיון ביניהם.

מיומנויות: איתור פריטים במאגר מידע, למידה מתוך הקשר, התייחסות למגוון נקודות מבט

מטרות הפעילות
א. למידה שיתופית בתחום דעת או נושא בינתחומי נבחר
ב. עידוד מעורבות כל התלמידים בשיעור
ג. העמקה במאגר מידע בדרך חווייתית
ד. חשיפת תהליכי החשיבה של התלמידים

שלבי הפעילות לתלמידים
א. היכנסו לאתר המשחק ובחרו בהצטרפות למשחק.
ב. הכניסו שם ואת הקוד שקיבלתם והתחילו בניווט אל ערך היעד.
ג. ענו על השאלה שקיבלתם לפני סיום המשחק.
ד. לאחר שהגעתם ליעד, דונו עם עמיתיכם במסלולים השונים שנוצרו.

נקודות לדיון
• צפו במסלולים השונים שנוצרו: מה הם ההבדלים ומה הן הנקודות המשותפות?
• כל התלמידים יסבירו את בחירותיהם, ונדון בהבדלים שהביאו ליצירת המסלולים השונים.
• האם הגעתם בדרך לערך שלא חשבתם כי יש קשר בינו לערך המוצא והיעד?
• מה למדתם על עצמכם מתוך המסע שעשיתם?

מקורות השראה מתחומי דעת שונים
ספרות – מציאת המשותף בין יוצרים שונים שכתבו בתקופות שונות ובסגנונות שונים
אזרחות – איך רעיונות גדולים באים לידי ביטוי בחיים האמיתיים?
היסטוריה – סיכום נושא באמצעות משחק המלווה בשאלה כרכיב של הערכה חלופית
מדעים – קישור בין מושגים מדעיים לתופעות יום יומיות

 

דגמי ההוראה פותחו במטרה להדגים למורה שיעורים משלבי תקשוב במסגרת מרחב מלווה מקצוע.

 

 

 

מאפיינים

מקור התוכן
היחידה לאוריינות דיגיטלית
סוג תוכן
פעילות אינטראקטיבית/סימולציה
שכבת גיל
ה, ו, ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת
אזרחות, מולדת חברה ואזרחות
נושאי רוחב
אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב
מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה
עברית
אוכלוסיית יעד
מורים
מדרגים
כוכב חסר 0 כוכב חסר 1 כוכב חסר 2 כוכב חסר 3 כוכב חסר 4
אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 04/06/2019
| כמות צפיות: 793