דגם הוראה דיגיטלי – לשחק תפקיד

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה – לשחק תפקיד (ציר מארגן: למידה מבוססת משחק דיגיטלי) – לכיתות ז-יב
תאריך עדכון אחרון: 12/02/2019
כמות צפיות: 1169

 

דגם ההוראה  לשחק תפקיד 

מאפשר למשתתפים לתרגל קבלת החלטות מנקודות מבט שונות

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

Image Map

 

ציר מארגן: למידה מבוססת משחק דיגיטלי

דגם ההוראה "לשחק תפקיד" מתבצע באמצעות משחק תפקידים דיגיטלי. הדגם מאפשר ללמוד על דילמה באופן אקטיבי ולתרגל קבלת החלטות מנקודות מבט שונות.

רציונל: משחק תפקידים מאפשר למשתתפים להזדהות עם דמות וסיטואציה, ובהקשר חינוכי – ללמוד על דילמה באופן אקטיבי, ולתרגל קבלת החלטות מנקודות מבט שונות.

בדגם זה נעשה שימוש בפלטפורמת למידה חינמית בעברית: To-Be Education, המציעה מגוון משחקי תפקידים מותאמים לנושאים מתוכנית הלימודים, שפותחו בשיתוף עם מורים.
כהכנה למשחק על המורה לבחור מועד למשחק ולשלוח לתלמידים קישור, קוד ותאריך למשחק. סרטון הסבר למורה
התלמידים מתחברים למשחק במועד שנקבע. מתחלקים לקבוצות, ובהן כל משתתף מגלם דמות אחרת במהלך המשחק שדורשת ממנו ללמוד את נקודת המבט שלה (המחוברת לתוכני הלימוד). במשחקי דילמה כל דמות מעלה טיעונים, ולבסוף מקיימים הצבעה.

מיומנויות: חשיבה ביקורתית, למידה שיתופית, התמודדות עם קונפליקטים

מטרות הפעילות: התנסות בפתרון דילמות מנקודות מבט שונות

שלבי הפעילות
א. היכנסו למשחק שנבחר מתוך גלריית To-Be Education.
ב. בחרו דמות שאותה תגלמו במהלך המשחק – סרטון הסבר.
ג. שחקו ותעדו את הטיעונים בכלי דיגיטלי.
ד. כתבו משוב על טיעוני חבריכם.
ה. דונו בתובנות בעקבות המשחק.
לאחר ההצבעה במשחק ופתרון הדילמה מציגים בפני הכיתה את הכלי הדיגיטלי ועורכים דיון כיתתי לרפלקציה על התהליך, סיכום התובנות בתחום התוכן ובתחום המיומנויות והשוואה בין תוצאות ההצבעה בקבוצות השונות.

שאלות לדיון
• כיצד הרגשתם כאשר גילמתם את הדמות? האם הזדהיתם עם דעותיה?
• האם דעתכם על הנושא השתנתה בעקבות המשחק, ואם כן – באיזה אופן?
• אילו טיעונים היו משכנעים במיוחד לדעתכם, ומדוע?

העשרה
מקורות העשרה בנושא משחק בלמידה – למידה מבוססת משחק דיגיטלי

דוגמאות מתחומי דעת שונים
• ספרות – אל תיגע בזמיר – להתהלך בנעליו של "האחר"
• אזרחות/היסטוריה – בארץ ישראל תקום מדינה יהודית – 1948: האם זה הזמן להכריז על הקמת מדינת ישראל?
• מדעים – כור גרעיני, למי זה טוב? – היכרות עם מושגי יסוד ברדיואקטיביות
• מורשת – מי אתם נוער הגבעות?
• גיאוגרפיה – עולם ללא גבולות – דילמות בעידן הגלובליזציה
• כל המשחקים לפי תחומים וגילאים – קישור

 

 

 

מאפייני פריט
סוג תוכן פעילות אינטראקטיבית/סימולציה
שכבת גיל ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת אזרחות, אקטואליה
נושאי רוחב אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד מורים