דגם הוראה דיגיטלי – מייצגים תופעה

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה דיגיטלי – מייצגים תופעה לכיתות ז-יב

דגם ההוראה – מייצגים תופעה

מיועד להתנסות בלמידה רב-תחומית סביב תופעה בעזרת כלים דיגיטליים

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

 

ציר מארגן: למידה מבוססת תופעה

רציונל: תופעה מן העולם האמיתי נלמדת בהקשר האמיתי שלה. המידע והמיומנויות הרלוונטיים נלמדים תוך כדי חציית הגבולות בין תחומי דעת שונים, ולכן היא מעודדת למידה בין-תחומית ורב-תחומית. למידה מסוג זה שמה דגש על הרלוונטיות והחיבור לעולמם של הלומדים, והופכת את הלמידה לאישית ומשמעותית עבורם.
בדגם הוראה זה אנו מציעים למורים להציג לכיתתם תופעה מהעולם האמיתי באמצעות קטע וידאו או ייצוג אחר (ראו דוגמאות מתחומי דעת שונים). כמובן ניתן גם לצפות בתופעת טבע מחוץ לכיתה. התלמידים בוחרים דרכים שונות לייצג את התופעה בהתאם לכישוריהם, ומייצגים אותה בעזרת מחוון. הם מתארים את התופעה בכלי דיגיטלי ליצירת סיפור ומשתפים את הקישורים לסיפורים בכלי דיגיטלי נוסף.

אמצעי קצה: מחשב לקבוצה

מיומנויות: חשיבה יצירתית, סינתזה של מידע מייצוגים שונים

מטרת הפעילות: למידה רב-תחומית של תופעה

שלבי הפעילות
א. צפו בתופעה ודונו בפרטים המאפיינים אותה – דוגמה (דוגמה לייצוג יצירתי של תופעה: עד כמה מדע, מוזיקה ואומנות פלסטית באמת קרובים? – מתוך הבלוג של לימור לייבוביץ').
ב. יצגו את התופעה באופן יצירתי בהתאם לאפיון שתיצרו באמצעות מחוון.
בחרו דרכים שונות לייצוג התופעה בהתאם לכישוריכם ותחומי העניין שלכם (למשל – כתיבה, עיצוב גרפי, ייצוג מוזיקלי, דגם תלת-ממדי וכדומה), תוך כדי התייחסות למרב המאפיינים של התופעה ובעזרת קריטריונים משותפים.
ג. תעדו את שלבי עבודתכם בכלי ליצירת סיפור והסבירו את הבחירות שעשיתם. הוסיפו לסיפור תיעוד חזותי באמצעות סרטונים, תמונות, הקלטות וכדומה.
ד. שתפו את ההסברים שהכנתם בלוח שיתופי כיתתי ודונו בהיבטים השונים של התופעה ובתובנות העולות מהייצוגים השונים.

שאלות לדיון
• אילו מאפיינים של התופעה משותפים לכל (או רוב) הייצוגים השונים?
• אילו מאפיינים של התופעה מודגשים בכל אחד מהייצוגים ופחות באחרים?
• איזה ייצוג העלה התייחסות או נקודת מבט שלא הייתם מודעים אליה בעבר?

מקורות השראה מתחומי דעת שונים
• מתמטיקה – ייצוג תופעות מחיי היום-יום באמצעות גרפים – אתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחטיבה עליונה
• מדע וטכנולוגיה (ועוד) – לנגן על כוסות, מאת ד"ר רוני מועלם – קריאת ביניים 23-22,
עמ' 74-72, 2016
• מדעי החברה (ועוד) – תופעת הפליטים בישראל – מכון ון ליר בירושלים
• מדעי הרוח (ועוד) – ההיסטוריה של העולם בשעתיים

Image Map

 

דגמי ההוראה פותחו במטרה להדגים למורה שיעורים משלבי תקשוב במסגרת מרחב מלווה מקצוע.

 

מאפיינים
סוג תוכן
מערך שיעור
שכבת גיל
ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת
גאוגרפיה - אדם וסביבה, מתמטיקה
נושאי רוחב
אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב
לא מתוקשב - אינו מצריך עמדת מחשב
שפה
עברית
אוכלוסיית יעד
מורים, תלמידים
מדרגים
הרעיון של המערך מעולה, אנחנו חושבים שחלק מהתופעות המתוארות אינן מתאימות לידע עולם של תלמיד בכיתה ז'. כמו כן, נושא הגרפים הוא די חדש לתלמידים בכיתה ז'
פסקל 14.11.2018
5.0 1
תאריך עדכון אחרון: 12/02/2019
| כמות צפיות: 1588