דגם הוראה דיגיטלי - משחקים ברצינות

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה דיגיטלי - משחקים ברצינות ז-יב
תאריך עדכון אחרון: 12/02/2019
כמות צפיות: 1713

 - דגם ההוראה - משחקים ברצינות

משלב משחקים רציניים (Serious Games) כמרכיב מרכזי ביחידת הוראה 

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

Image Map

 

 

ציר מארגן: למידה מבוססת משחק דיגיטלי

"משחקים רציניים": בשונה משילוב משחק כ"קישוט" בלבד לגיוון הלמידה, יצירת מוטיבציה, או שילוב הנאה בלמידה, משחקים רציניים (Serious Games) יכולים לשמש כמרכיב מרכזי ביחידת הוראה. משחק רציני מאפשר הבנת היבטים או מורכבויות שקשה ללמד בדרכים אחרות, ויצירת שיח משמעותי על ידי תיעוד וניתוח ההתנסות. לרוב משחקים אלה בנויים בז'אנר משחקי סימולציה, כמו Sims , ומשלבים מטרות חינוכיות בהלימה למטרות המשחק (כלומר, כדי להצליח במשחק חייבים להבין את המסר החינוכי).

מיומנויות: חשיבה ביקורתית, למידה עצמאית, התמודדות עם קונפליקטים

מטרות הפעילות: התמודדות עם סיטואציות מורכבות בדרך חווייתית

שלבי הפעילות:

1. חשיפה לנושא מורכב, העלאת נקודות למחשבה והצגת המשחק לתלמידים.
(דוגמה: נושא העלייה הראשונה והשנייה, הבעיות והשיקולים השונים מובנים במשחק "החלוצים" - פיתחו בדפדפן אקספלורר)
2. התנסות במשחק (פרטני או בזוגות או קבוצות) עד לצבירת מומחיות
3. תיעוד ההתקדמות במשחק באמצעות כלי לצילום המסך – קישור לכלי
(בעזרת הכלי התלמידים יכולים להסריט את התקדמותם בשלבי המשחק)
4. הסבר האסטרטגיה להצלחה במשחק – קישור לכלי
(לאחר העלאת הסרטון שיצרו ליוטיוב התלמידים נעזרים בכלי זה להסבר האסטרטגיה שלהם להצלחה במשחק)
5. דיון משותף וסיכום

שאלות לדיון

• לאילו היבטים שלא היכרתם קודם נחשפתם באמצעות המשחק?
• האם דעתכם על הנושא השתנתה בעקבות המשחק ובאיזה אופן?
• מהי האסטרטגיה המומלצת לדעתכם להצלחה במשחק, ומדוע?

העשרה

• ילדים ומשחקים דיגיטליים - Mindcet
• https://www.pinterest.com/limorleibovitz/משחק/ 
"למידת מדעים כחוויה במשחקים דיגיטליים חינוכיים" (2013), קריאת ביניים 21, עמ' 53-61 

דוגמאות מתחומי דעת שונים

• מבחר משחקים מדהימים בנושאים שונים (באנגלית) – Games for change
• היסטוריה – משחק "החלוצים" בעברית - http://www.fixingames.com/halutsim/ (הערה חשובה: יש לפתוח בדפדפן אקספלורר)
• ביולוגיה – משחק התאמת רצפי דנ"א באתר דודסון אונליין - Phylo
• היסטוריה / טכנולוגיה - משחק בנושא התפתחות הציביליזציה - https://goo.gl/SafZYU 
• קישור מפורש לכלי להסרטת המסך: https://screencast-o-matic.com/home 
• קישור מפורש לכלי להוספת הערות על גבי סרטון - http://ecat.education.gov.il/videonotes

 

דגמי ההוראה פותחו במטרה להדגים למורה שיעורים משלבי תיקשוב במסגרת מרחב מלווה מקצוע

 

מאפייני פריט
סוג תוכן מערך שיעור, פעילות אינטראקטיבית/סימולציה
שכבת גיל ט, י, יא, יב, ז, ח
תחום דעת אנגלית, ביולוגיה
נושאי רוחב אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד תלמידים, מורים