דגם הוראה דיגיטלי – צבע הוא ידע (ציר מארגן: אוריינות דיגיטלית)

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה – צבע הוא ידע (ציר מארגן: אוריינות דיגיטלית) – לכיתות ז-יב

 

דגם הוראה – צבע הוא ידע

                מיועד להדגים כיצד ניתן להפיק משמעות ממידע המוצג באופן חזותי            

 

לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

 

 

Image Map

ציר מארגן: אוריינות דיגיטלית

רציונל: אנחנו חיים בעידן חזותי, ובו ניתן להבין תופעות רחבות היקף בהרף עין על ידי הפקת משמעות ממידע המוצג בצורה חזותית ודיגיטלית. הסימנים החזותיים מייצגים מידע ומבנים מערכת סימנים שעלינו ללמוד "לקרוא ולכתוב". השימוש ב"שפה" זו פותח מגוון אפשרויות למידה באמצעות "קריאה" של תוצרים חזותיים, כמו טבלאות, תצלומים, הנפשות (אנימציות), גרפים וכדומה, וכך מאפשר להתנסות בחוויית הלמידה החזותית.

בדגם הוראה זה התלמידים יכירו את האתר GAPMINDER המאפשר לצפות בייצוג נתונים באופן חזותי ולהפיק מהם מידע. לאחר היכרות עם האתר יוצגו לתלמידים מקורות לנתונים מתוך אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או אתר אחר הרלוונטי לתחום הדעת או לחיי התלמידים. התלמידים יהפכו את המידע הרלוונטי לייצוג חזותי, כגון גרף, תרשים עמודות או כל דרך אינפוגרפית אחרת, באמצעות הכלי הדיגיטלי Piktochart, או שיציגו אותו באתר עצמו.

אמצעי קצה: מחשב לכל קבוצה

מיומנויות: הבנה ויצירה באמצעים אינפוגרפיים; תרגום נתונים לתוצר חזותי

מטרות הפעילות
א. היכרות עם המושג ויזואליזציה של מידע 
ב. הבנה כיצד תוצר חזותי (ביחידה זו דגש על צבע) ממחיש מידע ומאפשר לערוך השוואה מהירה בין נתונים מורכבים

שלבי הפעילות
א. הכירו את האתר GAPMINDER. היעזרו בדוגמה, בסרטוןבהמחשה באנגלית או בסרטון הסבר בעברית. קראו מידע נוסף על ויזואליזציה של מידע, וכיצד צבע יכול לקדם למידה.
ב. בחרו מידע לייצוג בגרף.
ג. יצגו את המידע באמצעים חזותיים בכלי הדיגיטלי או (למתקדמים) באתר עצמו.
ד. שתפו את הייצוגים שבניתם והוסיפו שאלות המתייחסות לנתונים.
ה. תנו משוב לעמיתים וערכו דיון משותף.

נקודות לדיון
• התייחסו לייצוגים שנבחרו: מה מייצג כל אחד? איזה יחס קיים בין הנתון לרקע? ועוד.
• מה הם ההבדלים בין הייצוגים השונים שהקבוצות הציגו?
• באיזה אופן משפיעה הצבעוניות על הפנמה והבנה של המידע שראינו בטבלאות?
• על פי מה בחרתם את הצבעים בדוגמה שלכם?
• על מה רצוי לשים דגש בעת יצירת הייצוג החזותי?


מקורות השראה מתחומי דעת שונים
• ביולוגיה – ייצוג גזעים שונים של כלבים
• פסיכולוגיה – ייצוג מידע רגשי באמצעים חזותיים
• גיאוגרפיה – ייצוג חזותי ואינטראקטיבי של הכנסה לנפש על פי מדינות ויבשות
• היסטוריה – ייצוג חזותי של מפת ההגירה ברחבי העולם
• מדע וטכנולוגיה – ראיית צבעים – שימוש בסימולציה להמחשה כיצד משפיע עלינו הצבע – אתר מכון דוידסון
• מסלולי הטיסות ברחבי ארה"ב מיוצגים על ידי צבע וצורה – בתוך: Flight-Patterns
• אינפוגרפיקה – מה זה בכלל? – אתר ארגז הכלים למורה המקוון
• נתונים עדכניים – אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

דגמי ההוראה פותחו במטרה להדגים למורה שיעורים משלבי תקשוב במסגרת מרחב מלווה מקצוע.

 

 

 

מאפיינים

סוג תוכן
פעילות אינטראקטיבית/סימולציה
שכבת גיל
ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת
גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדעי החברה
נושאי רוחב
אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
מתוקשב או לא מתוקשב
מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה
עברית
אוכלוסיית יעד
מורים
מדרגים
כוכב חסר 0 כוכב חסר 1 כוכב חסר 2 כוכב חסר 3 כוכב חסר 4
אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 05/09/2018
| כמות צפיות: 1897