דגם הוראה דיגיטלי – חדר בריחה

פעילות אינטראקטיבית דגם הוראה דיגיטלי – חדר בריחה – לכיתות ז-יב
תאריך עדכון אחרון: 26/08/2018
כמות צפיות: 497

דגם הוראה – חדר בריחה

מאפשר התנסות בארגון משימות למידה במודל משחקי הכולל תכנון אתגרים יצירתיים ופתרונם

 

 לפניכם פוסטר אינטראקטיבי הכולל קישורים חמים:

Image Map

ציר מארגן: למידה מבוססת משחק דיגיטלי

רציונל: למידה במודל של חדר בריחה מקדמת מיומנויות של תקשורת, שיתוף פעולה, חשיבה ביקורתית מסדר גבוה, יצירתיות ואיתור מידע 
ראו הרחבה בנושא הרציונל והנחיות לתכנון חדר בריחה בקישור זה.
במשימה שלפניכם שתי אפשרויות:
א. המורים יוצרים את חדר הבריחה עבור התלמידים, והם נדרשים להתמודד באופן יצירתי עם האתגרים בדרך לפתרון הבעיות.
אפשרות זו מתאימה כמשימה חווייתית לסיכום נושא.
ב. התלמידים מכינים בעצמם חדר בריחה עבור עמיתיהם, כולל הכנת אתגרים ואפשרויות לפתרונם. אפשרות זו דורשת ידע מבוסס בתחום התוכן ומיומנויות של ניסוח בעיות ותכנון משימות. האפשרות יכולה להתאים כמיזם (פרויקט) ללימוד מעמיק או משימת סיכום של נושא בתחום הידע.
אם זו התנסות ראשונה שלכם במודל זה, בחרו את אפשרות א ורק בשלב הבא עברו לאפשרות ב.

אמצעי קצה: מחשב לקבוצה

מיומנויות: פתרון בעיות שיתופי

מטרות הפעילות
א. עיסוק בתחום התוכן בדרך חווייתית ויצירתית
ב. פיתוח מיומנויות של פתרון בעיות שיתופי

שלבי הפעילות
הפעילות תיערך בקבוצות של שניים-שישה תלמידים.
א. חשבו על סיפור מסגרת ותכננו אותו באמצעות כלי דיגיטלי לסיעור מוחות או באמצעות מפת חשיבה.
ב. חפשו מידע ובנו את המשימות השונות בהתאם לכללים שבקישור זה. היעזרו בדוגמאות שבמקורות להשראה.
ג. מקמו את המשימות השונות בלוח המשחק בכלי הדיגיטלי deck.toys. הנחיות לשימוש בכלי: הסבר, סרטון
ד. צרו אווירה וצאו לדרך – תנו לתלמידים לשחק וליצור. רצוי שהתלמידים יחליטו על התפקיד של כל שחקן ועל תחום האחריות שלו. ליצירת אווירה השתמשו בגורם WOW‏! ‏יצירת תחושת דחיפות ואתגר ורצוי פרס.

נקודות לדיון
● האם יש צורך לשבץ במשחק את כל הנושאים והמושגים הרלוונטיים?
● מהו תהליך קבלת ההחלטות לגבי הנושאים והמושגים שנכנסים למשחק?
● האם סיפור המסגרת מכתיב את הנושאים או שהנושאים יוצרים את סיפור המסגרת?
● האם במהלך המשחק נלמדים נושאים חדשים שלא חשבתם עליהם בתכנון או שלא נכללו במושגי היחידה?
● מה הן המיומנויות שנרכשו במהלך הפעילות?

מקורות השראה מתחומי דעת שונים
• ביולוגיה – מאיה מרוז, ביה"ס החדש חולון, "חדר בריחה ליודעי ביולוגיה" – פרויקטים ייחודיים של מורים באתר מורי הביולוגיה
• כימיה – "לנטרל פצצות ולפרוץ מנעולים: האם תצליחו לברוח מלימודי הכימיה?" – מסע הקסם המדעי, מכון ויצמן (2017) – התנסות בחדר בריחה בכימיה 
• 70 שנה למדינה
- "מחשיבה יזמית לגאווה ישראלית" – אתר "גיימורים", באדיבות המורה נועה להב
דוגמה למשחק שיצר שרון מרגולין
- "שכחו אותי במוזיאון" – צוות מדריכות תקשוב, מחוז מנח"י
- פרטים נוספים בקישור:
https://moyalmi.wixsite.com/70hemed-escape-room
- התשובות מסתתרות באתר "ילדי הקהל במוזיאון":
http://www.sh15.shituf.manhi.org.il/BRPortal/br/P103.jsp
• ניתן להיעזר לפיתוח שלבי המשחק בדוגמאות ובכלים המופיעים באתר זה.

Image Map

מאפייני פריט
סוג תוכן פעילות אינטראקטיבית/סימולציה
שכבת גיל ז, ח, ט, י, יא, יב
תחום דעת היסטוריה - ממלכתי, היסטוריה - ממלכתי דתי, גאוגרפיה - אדם וסביבה, כימיה
נושאי רוחב אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית
שפה עברית
אוכלוסיית יעד מורים