המשימה: מאדים עם ד"ר הילל רובינשטיין וצוות D-MARS

הרצאה מקוונת בנושא חלל לתלמידי ז-ט

יורי אלכסייביץ' גגארין היה קוסמונאוט סובייטי – האדם הראשון בהיסטוריה ששהה בחלל, והראשון שחג סביב כדור הארץ. ב-12 באפריל 1961 השלימה החללית "ווסטוק", שבה טס, הקפה סביב כדור הארץ והשיבה את גגארין בשלום לאדמת ברית המועצות. מאז אותו רגע היסטורי מרגש האנושות מכוונת להגיע אף רחוק יותר לכוכבי לכת שפעם נחשבו דמיוניים. הרצאה זו עוסקת במסע המרתק של האנושות למאדים – לאילו פריצות דרך הגענו עד היום בכוכב האדום ולאן עוד אנו שואפים, ומדוע כוכב זה כה מסקרן ומעסיק את האנושות בשנים האחרונות?

ד"ר הילל רובינשטיין וצוותו הם הצוות הישראלי הראשון שלקח חלק במשימה האנלוגית למאדים שהתקיימה בפברואר 2018 במצפה רמון. בהרצאתו מרחיב ד"ר רובינשטיין על תפקידו במשימה ועל חשיבות ומשמעות המיזם.

תיאור המרצה

ד"ר הילל רובינשטיין הוא מפקד המשימה האנלוגית D-MARS ובתר-דוקטורט מאוניברסיטת בן-גוריון. ד"ר רובינשטיין למד וקיבל תואר דוקטור לפיזיקה ממכון ויצמן למדע, והוא חוקר משימות למאדים ומפתח קונספט של לוויין צילום לגובה נמוך. במסגרת המשימה הוא גם אחראי לניסוי MSTAT בתקשורת מול משימה אנלוגית נוספת של פורום החלל האוסטרי.

דגשים ומסרים מרכזיים

● מערכת השמש

● היווצרות מאדים

● טופוגרפיית מאדים

● תנאי המחיה במאדים ויישובו

● מרוץ האנושות למאדים

● מאדים לפני מיליוני שנים

● המשימה האנלוגית D-MARS ומקומן של משימות אנלוגיות על פני כדור הארץ במסגרת חקר מקדים לכוכב

מבנה ההרצאה

- מבוא על משימות חלל, משימות אנלוגיות ומתקן D-MARS

- טעימה מהרקע המדעי, חיפוש חיים במערכת השמש ובמאדים

- מבוא קצר לטכנולוגיה והאתגרים

- הזמנה להשתתפות בפעילויות של בית הספר לאסטרונאוטים צעירים

הצעה לדיון כיתתי

1. מאדים או כדור הארץ? מה הם ההבדלים ומה עדיף?

2. מה כל כך מיוחד במאדים?

3. המרוץ למאדים – לשם מה?

4. איזו טכנולוגיה דרושה על מנת ליישב את מאדים?

5. כיצד ניתן לשרוד בכוכב שבו אין כמעט אטמוספרה, ולחץ האוויר בו הוא 1% ממה שיש על פני כדור הארץ?

6. מהי משימה אנלוגית? ולשם מה מבצעים אותה?

הצעה לפעילות טרום הרצאה

1. שאלון Kahoot! על מאדים

2. צפייה בסרט "להציל את מארק וואטני" (The Martian)

3. משימת המשלחת: הצגת סיפור מסגרת

נאס"א החליטו להוציא משלחת למאדים בשנת 2022. המשלחת תכלול שבעה אסטרונאוטים, ואם הכול יתנהל כמתוכנן, המסע יימשך קרוב לשנתיים! אתם ועוד כמה תלמידים מרחבי העולם נבחרתם לייעץ בתכנון המעטפת שבה ישתמשו ויסתייעו האסטרונאוטים אשר יטוסו במשלחת למאדים. המעטפת שעליכם לתכנן היא אנשי המקצוע שילוו את האסטרונאוטים מכדור הארץ במשך כל זמן השילוח.

מסדרים את הכיתה במעגל ומושיבים את התלמידים. במרכז המעגל יהיו מפוזרים פתקים עם שם המקצועות. כל פעם בנפרד, אחד מן התלמידים ייכנס למרכז המעגל ויציין את שלושת אנשי המקצוע החשובים ביותר מבחינתו שילוו את האסטרונאוטים, יפרט וידרג אותם על פי רמת החשיבות.

חשוב לציין שאין תשובה אחת, כל אחד ומחשבותיו מקובלים. מטרת הפעילות היא לייצר אצל התלמידים הבנה של מה נדרש בתכנון משלחת ארוכה ומורכבת כזו בעזרת דיון שיתפתח בין התלמידים לגבי אילו מקצועות הם חושבים שעדיפים יותר ואילו פחות.

רשימת המקצועות: פסיכולוגית, מומחה אמצעי תקשורת, אגרונום, תזונאי, רופא, איש בידור, קוסמטיקאית, נציג מהמשפחה, גיאולוג (עוסק בחקר מבנה כדור הארץ), מהנדסת בכירה של נאס"א, מאמן כושר, וטרינר, מדריך הישרדות שטח, טייסת, מתכנת, ביולוג, מורה, מעצב, אדריכל, סופר, משורר, גננת, בנקאי, מדריך שחייה, אלוף הארץ בהגנה עצמית, נווט, איש דת (רב/כומר), מחזאי, תופרת

הצעה לפעילות לאחר ההרצאה

התלמידים יתבקשו להכין ROVER מאדים מאביזרים פשוטים. המרצה ייתן משימת אתגר הכוללת כמה אביזרים נדרשים. הרוברים המוצלחים ביותר יעלו לפייסבוק של דף אקדמיה ברשת.

https://docs.google.com/presentation/d/1GQS-GLa-NZJwOaq-_w9gLhc_f1AnLG-8F2TACvxA2dI/edit?usp=sharing

נוסף לכך הפעילות לאחר ההרצאה יכולה להיות זהה לאפשרויות 1+2+3 המופיעות מעלה.

הרחבה נוספת בנושא ההרצאה

מאדים – סוכנות החלל הישראלית

מים על מאדים? רק חול וחול – מכון דוידסון

כרטיס ביקור מאדים – פרחי מדע, אוניברסיטת ת"א

מגוון כתבות על מאדים– הידען

 

ההרצאה התקיימה ביום שני, ח' באייר תשע"ח, 23 באפריל 2018, בשעה 12:45-12:00

 

מאפיינים

סוג תוכן
הרצאה מקוונת
שכבת גיל
ז, ח, ט
תחום דעת
מדע וטכנולוגיה
שפה
עברית
אוכלוסיית יעד
תלמידים
תאריך
23.4.18
מרצה
ד"ר הילל רובינשטיין
מדרגים

מדרגים: 0 כוכבים מתוך 5

אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 02/01/2019
| כמות צפיות: 3347