חקר החלל ותרומתו לרווחת האדם, ומה עם מאדים? עם ד"ר מוסטפה עספור - בערבית ובעברית

הרצאה מקוונת לכיתות ה-ט.

רקע

ההרצאה במסגרת סדרת הרצאות בנושא כוכב הלכת מאדים

כוכב הלכת מאדים, הקרוי גם מארס הוא הכוכב הרביעי מהשמש. שמו ניתן לו בשל גוון החלודה האדמדם של פני השטח שלו - צבע תחמוצת הברזל. המאדים הוא אחד מכוכבי-הלכת הקטנים במערכת השמש שלנו: קוטרו קצת יותר ממחצית קוטר כדור-הארץ. רק פלוטו וכוכב-חמה קטנים ממנו, כוח המשיכה בו הוא כשליש מבכדור הארץ. למרות גודלו וריחוקו מהשמש הוא כוכב הלכת בעל התנאים הדומים ביותר לתנאים בכדור הארץ. הוא עטוף בשכבת אטמוספרה דקיקה המורכבת בעיקר מפחמן דו-חמצני וכמו כדור-הארץ, שייך למשפחת כוכבי-הלכת הסלעיים. ליבתו המוצקה עשויה בעיקר מברזל. הרכב המעטפת והקרום של מאדים דומה למדי לזה של כדור-הארץ: סלעים ומתכות. בקטביו כיפות של קרח. כיום מאדים הוא כוכב-לכת מדברי וקפוא. הטמפרטורה הממוצעת על פניו קרה מאוד: כ 55- מעלות מתחת לאפס! אבל - למרות הקור העז, במאדים אין שלג וברד ואף לא גשם כיוון שהעננים המרחפים באוויר הם דלילים ודקים, ואין בהם מספיק גבישי קרח. הסיכוי לקיום חיים על המאדים והפיתוחים הטכנולוגיים שיאפשרו בעתיד הלא רחוק לשלוח אנשים אל המאדים מגבירים את העניין בכוכב הלכת האדום.

ד"ר מוסטפה עספור הוא מרצה למדעים וחלל בחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה

דגשים ומסרים מרכזים

  • בעידן זה מדעי החלל והאסטרונומיה משחקים תפקיד מאוד משמעותי בחיים שלנו, רוב ההתקדמות הטכנולוגית שאנו נהנים ממנה היום מקורה בחקר החלל.

  • חשוב מאוד לפתוח בפני הנוער צוהר לחקר החלל, כי הם הדור שיפרצו את הגבולות למאדים ומעבר למאדים.

  • תכונות כוכב הלכת מאדים ומה חשיבותו -אופי הכוכב, כמה זמן הוא קיים, האם יש אטמוספרה במאדים, במה שונה כוח המשיכה של כדו"א מהמאדים? במה שונה היום והלילה  של כדו"א מהמאדים? במה שונה הטמפ' של כדו"א מהמאדים?

דרישות מקדימות לתלמידים 

  1. למה האדם רוצה לנחות דווקא על המאדים?

  2. אם האדם נחת על הירח ב-1969 בטכנולוגיה פשוטה יחסית להיום, מדוע עד היום לא נחת על המאדים? היכן טמונה הבעיה? האם הבעיה היא טכנולוגית או אחרת? מה נדרש כדי להנחית אדם על המאדים ולהחזירו בשלום לכדו"א?

  3. מהן ההוכחות שהיו בעבר מים על המאדים וכיצד התאדו? כיצד מצליחים לתעד ולאסוף מידע מהמאדים?


פעילויות לאחר מפגש 

התלמידים יעלו בעקבות השידור שאלות למרצה, ד"ר עספור יענה על השאלות בימים שלאחר השידור


הצעות לפעילות טרום/לאחר מפגש


המלצות נוספות:

מומלץ לצפות עם הכיתה בסרט "להציל את מארק וואטני"

ספר Welcome to Mars שכתב Buzz Aldrin

 

מבנה המפגש

  1. פתיחה, הסברים במקביל לשימוש באנימציה (דרך מחשב) על כוכב הלכת מאדים

  2. הסברים על חקר החלל בכלל והמאדים בפרט-מלווה במצגת

  3. ניסויים מדעיים-הדגמה:

  • המחשת התכונות של החלל החיצון באמצעות בלון ופעמון

  • המחשה מדוע התאדו המים במאדים, מדוע יש מים בכדו"א ומה זה לחץ אטמוספרי?

 

 

 

 

מאפיינים

סוג תוכן
הרצאה מקוונת
שכבת גיל
ה, ו, ז, ח, ט
תחום דעת
מדע וטכנולוגיה
מתוקשב או לא מתוקשב
מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה
עברית, ערבית
אוכלוסיית יעד
תלמידים
תאריך
17.2.16
מרצה
ד"ר מוסטפה עספור
מדרגים

מדרגים: 0 כוכבים מתוך 5

אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 14/01/2019
| כמות צפיות: 3627
| מזהה קטלוג: 16219