כלי חוסן עם טלי ורסנו-אייסמן

הרצאה מקוונת בנושא חוסן נפשי לכיתות ד-ט.

טלי ורסנו-אייסמן, סגנית מנהל "מרכז חוסן" ע"ש כהן-האריס ומסבירת פיקוד העורף לילדים, בהרצאה לכיתות ד-ט במסגרת תרגיל החירום. 

חוסן נפשי זו היכולת "להמשיך בחיים כרגיל", "להמשיך הלאה" גם לאחר אירועים קשים. המונח חוסן (resiliency) מתאר את תחושת הכוח הפנימי שאנו חשים מול אירועי חיים קשים או אירועי משבר בחיינו, לאחר שהתמודדנו איתם בצורה טובה להערכתנו. חוסן כולל את יכולת האדם לגייס משאבים פנימיים וחיצונים במצבי לחץ משבר וטראומה, ואת היכולת להסתגל לשינויים שאירועים אלה יוצרים. אפשר לומר שמערכת החיסון הנפשית שלנו (המתמודדת עם מצבי לחץ ומשבר) דומה למערכת החיסון הגופנית שלנו: היא יכולה להתחזק או להיחלש, היא תלויה בסגנון ההתנהלות וההתמודדות של האדם, ותלויה גם באירועי חייו ובכמות העזרה שהוא מקבל מהסובבים אותו. אירועי חיים מלחיצים יובילו להתדלדלות תחושת הכוח הנפשי, ולרוב גם לירידה בחוסן הנפשי. אירועים טראומטיים פוגעים קשות בחוסן הנפשי שלנו.

אז מה הופך אותנו חזקים? מדוע יש אנשים שונים המתמודדים באופן שונה עם אותם אירועים? מה מאפשר לנו להתמודד טוב עם קשיים? מה מחזק אותנו לאורך זמן במצבי משבר? האם זה "אופי"? תכונה מולדת? האם אפשר לשפר חוסן נפשי? התשובה היא כן. ניתן לחשוב על חוסן נפשי כמו על כושר גופני: כדי להגיע מוכנים לתחרות חשובה יש צורך להתאמן קודם לכן. כך יש לבנות חוסן נפשי בזמן שגרה כדי להיות מוכנים נפשית בשעת משבר. כדי לבנות חוסן נפשי יש צורך בפיתוח ידע, בהבנה, במודעות, ובמיומנויות הרגעה עצמית בזמן רגיעה ובמהלך שגרת החיים, כל אלו יעזרו לנו להתמודד היטב מול כל משבר בשעת חירום.

דגשים ומסרים מרכזים:

  • מתן טיפים והדרכה לילדים להתמודדות עם מצבי לחץ

  • הרפיית שרירים מדורגת

  • נשימות-תרגול בעזרת בועות סבון

  • תראפיה-מסאז'

 

דרישות מקדימות לתלמידים:

אנא הצטיידו במיכל בועות סבון

 

פעילויות במהלך מפגש:

  • שאלה בפתיחת המפגש: מה רמת המתח שלכם עכשיו?

  • שאלה בסיום המפגש מה רמת המתח שלכם עכשיו?

  • המרצה תזמין את התלמידים להעביר את הרגש או התחושה שלהם באמצעות אימוג'יז. איך עושים זאת? גלישה לאתר ואז "העתקה והדבקה" של האימוג'י המתאר למצגת שיתופית. כל ילד יכול לרשום את שמו מתחת לאימוג'י שבחר. 


מבנה המפגש:

  1. פתיחה

  2. שאלה: מה רמת המתח שלכם עכשיו?

  3. הסבר לאן לגלוש וכיצד לבצע את הפעילות (להדביק את האימוג'י במצגת השיתופית)

  4. מתן הדרכה וכלים להתמודדות עם מצבי לחץ

  5. שאלה: מה רמת המתח שלכם עכשיו?

  6. הסבר לאן לגלוש וכיצד לבצע את הפעילות שוב (להדביק את האימוג'י במצגת השיתופית)

  7. סיכום וסיום

 

 

מאפיינים
סוג תוכן
הרצאה מקוונת
שכבת גיל
ד, ה, ו, ז, ח, ט
תחום דעת
כישורי חיים
מתוקשב או לא מתוקשב
מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
אוכלוסיית יעד
תלמידים
תאריך
1.2.16
מרצה
טלי ורסנו
מדרגים
אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 15/01/2019
| כמות צפיות: 1248