לגעת בטבע – משחק ויצירה עם חומרים טבעיים בגן ובחצר

סרטון על מפגש עם חומרים טבעיים המפעיל את כל החושים, מפתח את הדמיון ומאפשר ביטוי עצמי נרחב לגננות וגננים
תאריך עדכון אחרון: 23/10/2018
כמות צפיות: 417

הסרטון מתמקד במפגש עם חומרים טבעיים המפעיל את כל החושים, מפתח את הדמיון, מאפשר ביטוי עצמי נרחב ותורם לצורך הרגשי ולשקט הפנימי של ילדי הגן. בסרטון ניתן לראות את ילדי גן ספיר בחיפה ואת ילדי גן דקל בבת שלמה נהנים ממגוון פעילויות משחק ויצירה מחומרים טבעיים.

חומרים טבעיים שייכים לקבוצת חומרים שנקראת חומרים פתוחים – Open Ended Materials – חומרים המזמינים את הילדים ליצור מתוך דמיונם מגוון דברים שונים.
למשל כאשר משחקים בעלים של עץ, גם אם העלים הם מאותו עץ, כל עלה הוא שונה במקצת, לכל ענף עובי ומרקם קצת שונים. השונות הזו אופיינית לחומרים טבעיים, ולכן חומרים אלה מעודדים חשיבה יצירתית. מרחבים טבעיים ומשחק עם חומרים טבעיים, כמו חול, מים וחומרי טבע אחרים, תורמים רבות לצורך הרגשי ולשקט הפנימי של ילדים צעירים בחיי היומיום של הגן. חומרים אלה מפתחים את הדמיון ומאפשרים ביטוי עצמי נרחב, יצירה של עולם שלם של דימויים ופתרונות מתוך עולמו של הילד. הילדים יוצרים, למשל – סירה מפרי סרק ועלה, מפת שולחן של בובה מעלה, דמות בעל חיים מענפים ואצטרובלים, בונים גשר מעל נחל קטן שהם יצרו, מציירים בעזרת ענפים על החול, מקשטים את השביל ועוד. לצעצועים ולרהיטים קנויים צורה ומבנה ברורים, ולכן הם מגבילים את הדמיון. כיסא למשל יהיה רוב הזמן כיסא במשחקיהם של הילדים.
לעומתו בול עץ יוכל להיות מקום לישיבה, מקום לנגן עליו עם ענפים, מקום לטפס עליו ולקפוץ עליו ועוד. כך סביבה טבעית מגרה את כל חושיהם של הילדים, מסקרנת אותם ומגבירה את עניינם.

גם בתוך הגן חשוב לשלב חומרי טבע למשחק וליצירה, למשל – מגינת הטבע, חומרים כמו ענפים, פירות סרק, עלים, חלוקי נחל או קוביות בוץ קטנות שילדי הגן הכינו.
ניתן לשלב את החומרים במרחבי הגן השונים, למשל במרכז הבנייה ובמרחב היצירה. אפשר להחליף את החומרים מדי פעם ולהחזיר אותם לחצר או להוסיפם לערימת הקומפוסט.

מאפייני פריט
סוג תוכן סרטון
שכבת גיל גן
תחום דעת אמנות חזותית, חינוך סביבתי
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד גננות