מדוע יד מושטת - מעגלי עשייה למען היחיד והכלל בגטאות

מערך שיעור בחינוך חברתי
ספק: יד ושם

שיעור זה עוסק במעגלים שונים של עשיה שהיו קיימים בקהילה היהודית לאורך שנות קיומה כגון : צדקה, חינוך סעד ועוד, ומבקש לדון בפנים השונות של עשייה זו בגטאות ובדילמות שהיו כרוכות בקיומם של אלה ליחד ולציבור. על המחנך לתת דעתו על השאלה מדוע אם עשיה זו לא היתה נחלתו של כל הציבור ואם בעיקרו של דבר יהיה מדויק יותר לדבר על גילויים של עשיה חברתית ראוי להדגיש נושא זה ולתת לו מקום בסיפור השואה? השאלות על משמעותה של קבוצה ושל יחד ועל האחריות המוטלת על היחיד הינם שאלות שמערכת החינוך עוסקת וצריך לעסוק בהם גם בימינו . מטרתם של הגרמנים היתה להשמיד את העם היהודי תוך תהליך של מדינות מכוונת של דיכוי ופירוק החברה היהודית לגורמיה. ניתן היה לצפות שההתפרקות תעקור מן השורש גילוים של סולידריות בכל תחום שהוא.משום כך קיומן של התארגנויות חברתיות מאורגנות וגילויים של אחריות ואכפתיות של יחידים ששאבו מתוך המעין הערכי שהיה עולמם ודרך חייהם לפני המלחמה מדגישים את יכולת הבחירה תעצומות נפש ועוצמתה של רוח האדם. כוחם של מעשים אלה אינו בכך שהיו נחלת ההמון כולו אלא בעצם קיומם כניגוד מוחלט לדיכוי ולתוהו שסבב אותם. מעשים אלו הם בבחינת אורות קטנים שבתוך האפלה האיומה ביותר שידעה האנושות בכלל והעם היהודי בפרט ראויים להיות מודגשים ומונחלים לדורות הבאים.

מאפיינים

סוג תוכן
מערך שיעור
שכבת גיל
ט
תחום דעת
חינוך חברתי
נושא בתכנית הלימודים
זיכרון ושואה
מתוקשב או לא מתוקשב
לא מתוקשב - אינו מצריך עמדת מחשב
שפה
עברית
סוג חינוך
רגיל
תגיות פריט
מדרגים
כוכב חסר 0 כוכב חסר 1 כוכב חסר 2 כוכב חסר 3 כוכב חסר 4
אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 13/03/2019
| כמות צפיות: 560