מנהיגות מחוללת שינוי

מערך שיעור בנושא מנהיגות לכיתות ב
תאריך עדכון אחרון: 14/08/2018
כמות צפיות: 823

"מנהיגים לא נולדים, הם מתפתחים"רודולף ג'וליאני

 

כאמור סל התכונות המולדות באדם הינן חשובות ובעלות השפעה אך יחד עם זאת חלק ממה שלא זכינו לו ניתן לרכוש, לתרגל ולסגל לעצמנו. מכאן שאנו כמחנכים תפקידנו בין היתר הינו להגדיל את הסל הזה עמו יצאו התלמידים לחיים מלאי אתגר והזדמנויות בעולם מתפתח ומתקדם.

כחלק מתפיסה זו חרט על דגלו בית הספר שלנו את נושא המנהיגות הנכנס לתוך תכנית הלימודים במסגרת תכנית ספיראלית המתחילה בכיתה א ומסתיימת בכיתה ו'. התכנית בנויה  באופן המאפשר לילדים להכיר את תכונות המנהיג, לפגוש מנהיגים שונים, להכיר את התכונות המנהיגותיות הקיימות בהם ולהתנסות בתפקידים העושים בם שימוש.  יחידת ההוראה שלפניכם היא למעשה נעילת הנושא השנתי.

השיעורים ביחידה מאפשרים הצצה אל סיפורים של מנהיגים אשר אישיותם לא הפסיקה להפגיש אותם עם תפקידי מפתח בהם שימשו כמנהיגים. כך הילדים יפגשו את סיפורו של משה תרזי אשר לאורך חייו אותר כבעל כושר מנהיגות וביצע תפקידים בהתאם:  "יצאתי ראשון החוצה וחילצתי את כול האנשים שנלכדו בתוכו והצלתי אותם. בנוסף, בשנה זאת הוחלט בקיבוץ שאני אהיה הרב"ש (רכז בטחון) של הקיבוץ ונשלחתי לקורס קציני ביטחון, ואז הייתי גם רב"ש וגם מא"ז ( מפקד אזור). במהלך השנים גייסו אותי לשירות מילואים לתקופות ארוכות. מילאתי תפקידים שונים בצבא, כמו קצין הגנה מרחבית והגעתי עד לדרגת סגן אלוף." (תרזי, 2016)

המפגש עם הסיפור דווקא מאפשר לילדים להבין כי מנהיג אינו נמצא רק בדמויות הגיבור, ראש הממשלה, דמויות מהתנ"ך ועוד דמויות היסטוריות שדיברנו עליהם בשיעורים ומקרב את הילדים להבנה כי מסביבנו אנשים רבים שמשמשים כמנהיגים.

הילדים יעקבו אחר תפקידיו ויזהו את התכונות שנדרשו למשה על מנת לבצע אותן. עוד יחשפו הילדים לסיפורו של דן נתיב אשר חושף את הצד הפחות נעים המתלווה לתפקיד שכל העיניים נשואות אליו ובשל היותו שכזה צפויות גם אכזבות וטעויות בדרך אך כפי שטוען דן בדבריו צריך לדעת להתגבר עליהן וללמוד מהן. זהו עוד שיעור חשוב בדרך להיות מנהיג.  "המסר הראשון שלי בחינוך הוא שכולנו שווים. צריך להתחנך על בסיס של ערכים" (נתיב, 2015) ואם אכן ככאלה כל אחד מאתנו יכול להגיע להישגים מרשימים בכל תחום שיבחר. בסיפורו דן מעביר מסרים רבים בעלי ערך הלקוחים מניסיון חייו- "אין חכם כבעל ניסיון" הילדים יכירו בסיפור הזדמנויות ואפשרויות בעולם שהכל בו עוד פתוח עבורם ואם בדרך יעשו טעויות הלוא אפשר רק לצמוח מהם "המסר שלי אליכם הוא שאל תפחדו לטעות, צריך ללמוד מהטעויות שאתם עושים, להפיק לקחים. אל תעשו הנחות לעצמכם ואל תעגלו פינות." (נתיב, 2015).

שני הסיפורים מאפשרים הכרות עם מנהיגים מסוגים שונים, ומחזקים את ההבנה כי לא כל המנהיגים דומים וכל אחד מכם יכול להיות מנהיג. "ישנם שני סוגים של מנהיגים: יש סוג אחד שמשדר צנעה, שקט פנימי וענווה. ויש סוג שני, שמשדר כוחנות ודורסנות ויוצר הרבה רעש. מנהיגות מוחצנת אולי עושה רושם על אנשים אבל לא בהכרח מעידה על כך שיש למנהיגים אל כישורים יותר מאחרים. נהפוך הוא, לפעמים הרבה רעש וצלצולים ובכלל אין להם מה שדרוש להיות מנהיג." (נתיב, 2015).

יחידת הוראה זו הינה בעלת ערך רב לחתימת הנושא השנתי, לתובנות עמוקות יותר בכל הקשור לנושא המנהיג ומתן הזדמנות וחשיפה לשימוש בכלים מקוונים, קבצים שיתופיים, עבודה יחידנית, עבודת צוות ואף התנסות פרזנטטיבית של התהליך.

 

"מנהיגים מחוללי השפעה מתכוונים להשיג את הבלתי אפשרי, ומצליחים. הם נחנו בתשוקה להשפעה והם מעצבים עתיד ומובילים אליו באמצעות מחויבות אדירה להובלת השינוי."

(חמו לוטם, 2012)

 

כתבה: מעיין רימון

קבצים מצורפים
מאפייני פריט
שכבת גיל ב
תחום דעת תרבות יהודית-ישראלית, עברית (חינוך לשוני)
נושא בתכנית הלימודים מנהיגות ואחריות חברתית
שלב חינוך יסודי