סרטוני הרמוניה, ד"ר מיכאל שנהב, סרטון 33

סרטון 33 בנושא קדנצות לכיתות ט-יב
תאריך עדכון אחרון: 16/10/2018
כמות צפיות: 151

הסרטון עוסק בסוגי קדנצות. מוצגת ההתחלה של סונטה בלה מז'ור קכל 331 מאת מוצרט המדגימה פריודה – שני פסוקים המתחילים דומה ומסתיימים באופן שונה, כלומר בעלי קדנצות שונות. דוגמה זו מציגה שניים מסוגי הקדנצות השונים: את ה"חצי קדנצה" (אתנח דומיננטי) ואת הקדנצה האותנטית. המאפיינים המחזקים את תחושת הסיום של הקדנצה האותנטית הם: 1. הטוניקה במצב סופרן אוקטבה 2. שני האקורדים במצב יסודי 3. החמישית במצב סופרן טרצה (צליל מוביל בסופרן). כאשר שלושת המאפיינים מתקיימים, זוהי קדנצה אותנטית מושלמת. סוג נוסף של קדנצה היא הקדנצה הפלגלית – SD T. היא אופיינית יותר למוזיקה קלה, אך קיימת גם ברפרטואר הקלאסי (מוצגות דוגמאות). סוג נוסף היא קדנצה אותנטית עם הארכה פלגלית – "קדנצת אמן" (מוצגת דוגמה); ניואנס של קדנצות בסולם מינורי – סיום בעל טרצה פיקרדית. כמו כן מוצג סוף הפרק "לקרימוזה" מתוך הרקוויאם של מוצרט, כדוגמה לקדנצה אותנטית עם הארכה פלגלית בסיום פיקרדי.

 

 

לצפייה בפריטים נוספים בסדרה לחצו כאן

מאפייני פריט
סוג תוכן סרטון
שכבת גיל ט, י, יא, יב
תחום דעת מוזיקה (חינוך מוזיקלי)
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד מורים, תלמידים
מרצה ד"ר מיכאל שנהב