פריט מרכז – תחושה מרחבית וגיאומטרייה

סדרת פריטים המתמקדת בנושא תחושה מרחבית וגיאומטרייה לגננות וגננים

הגיאומטרייה חשובה להכרת העולם שסביבנו ולהתמצאות בו. הילד מתפתח ופועל בתוך סביבה שבה יש גופים וצורות. היכרות זו מסייעת לו להתמצא במרחב. נוסף לכך העיסוק בקשרים בין הצורות ובין הגופים מניח את היסודות לחשיבה לוגית.
הגיאומטרייה כוללת עיסוק בקווים (ממד אחד), צורות (שני ממדים), גופים (שלושה ממדים).
לקווים – יש אורך, לצורות סגורות – יש שטח, ולגופים – יש נפח.
כאשר עוסקים בגופים וצורות, חשוב שאותה צורה או אותו גוף יופיעו לא רק בצבעים,
חומרים וגדלים שונים, אלא גם במכוונויות (באוריינטציות) שונות. לדוגמה – ריבוע ה"עומד" על קודקודו או גליל שאינו עומד על בסיסו. זאת על מנת שהילד יבין ששם הגוף או הצורה אינם מושפעים מצבע, גודל וכיוון.
הילדים עוסקים בצורות ובגופים בתוך הגן ומחוצה לו. הם מבחינים, מתארים, בונים ומייצגים מגוון של צורות וגופים וחוקרים כיצד ניתן לבנות צורות וגופים חדשים על ידי פירוק והרכבה של צורות וגופים קיימים.
בתחילה הם מפתחים "שפה גיאומטרית" לא פורמלית מתוך הצורך לתקשר עם הסביבה. בעידודה של הגננת השפה הופכת להיות מדויקת יותר מבחינה מתמטית.
כדאי להתחיל את ההתנסויות הגיאומטריות בגופים ובצורות המצויים בסביבה. העיסוק בגופים מזמן עיסוק בצורות. חקירת הצורות גוררת את העיסוק בקווים.
יש לשים לב לכך שחלק מהצורות והגופים בחיי היומיום אינם צורות או גופים "מדויקים".
למשל, כאשר הילדים יוצרים צורות גיאומטריות עם גופם. במקרים שבהם אי הדיוק בולט, רצוי לומר שהצורה דומה למשולש או מלבן, לדוגמה, ולא הצורה היא משולש או מלבן.

תוכנית הלימודים במתמטיקה כוללת את שלושת הפרקים:
• מושג המספר
• תחושה מרחבית וגיאומטרייה
• מושגים כמותיים בחיי היום יום

שני הפרקים הנוספים בתוכנית הלימודים במתמטיקה הם: 

מושג המספר
מושגים כמותיים בחיי היום יום

 

 לצפייה בפריטי הסדרה🔽

 

-
מאפייני פריט
סוג תוכן סרטון
שכבת גיל גן
תחום דעת מתמטיקה
נושא בתכנית הלימודים תחושה מרחבית וגיאומטריה
מתוקשב או לא מתוקשב מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה עברית
אוכלוסיית יעד גננות