סרטוני הרמוניה, ד"ר מיכאל שנהב, סרטון 27

סרטון 27 בנושא הדומיננט ספט אקורד – הטיפול בספטימה והפתרון אל הטוניקה לכיתות ט-יב

הסרטון עוסק בדומיננט ספט אקורד – אקורד דיסוננטי, ובו צליל הדיסוננס הוא הספטימה. צליל הדיסוננט הוא הצליל שהופך את האקורד לדיסוננטי. המסורת של המוזיקה הטונלית מקפידה על "טיפול זהיר" בדיסוננט. הטיפול בספטימה נעשה באמצעות הולכת קולות זהירה אל הספטימה וממנה: הכניסה אל צליל הספטימה נעשה בפרימה או בסקונדה יורדת, והיציאה ממנה נעשית או בסקונדה בירידה או בפרימה. מוצגות ארבע תבניות מלודיות הנובעות מהכללים שלעיל, תוך כדי ציון שתיים מתוכן כתבניות נפוצות יותר. פתרון הדומיננט ספט אקורד לראשונה נעשה על פי טבלה של ראמו – צליל היסוד של האקורד נפתר ליסוד של הראשונה, צליל הטרצה עולה לצליל היסוד של הראשונה, צליל הקווינטה יורד אל צליל היסוד של הראשונה, צליל הספטימה יורד אל צליל הטרצה של הראשונה, וצליל היסוד המוכפל (האוקטבה) נשאר במקום והופך לצליל הקווינטה של הראשונה.

 

 

לצפייה בפריטים נוספים בסדרה לחצו כאן

מאפיינים
סוג תוכן
סרטון
שכבת גיל
ט, י, יא, יב
תחום דעת
מוזיקה (חינוך מוזיקלי)
מתוקשב או לא מתוקשב
מתוקשב - מצריך עמדת מחשב/אינטרנט
שפה
עברית
אוכלוסיית יעד
מורים, תלמידים
מרצה
ד"ר מיכאל שנהב
מדרגים
אין עדיין מדרגים לפריט זה. היה הראשון לדרג
הוספת חוות דעת
תאריך עדכון אחרון: 19/02/2018
| כמות צפיות: 472